Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022
ΑΝΑΤΙΝΑΞΗ ΤΗΣ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΤΟΥ ΚΟΥΡΝΟΒΟΥ
Η ανατίναξη της ιταλικής αμαξοστοιχίας και της γαλαρίας/σήραγγας Κουρνόβου ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥ ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΣΟΥΡΛΑ μεγίστης σημασίας και σπουδαιότητας και προκάλεσε μεγάλο πλήγμα στον εχθρό.
Παραθέτουμε όπως αποτυπώνεται στο βιβλίο του συγγραφέα και εκδότη Ιωάννη Γιαννάκενα: “Γρηγόρης Σούρλας - Ο Καπετάνιος της Θεσσαλίας Έτσι σώθηκε η Θεσσαλία 1942-1949“.
«Ἕνα ἀκόμα γεγονός τῆς ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΟΥΡΛΑ ἀποτελεῖ ἡ ἀνατίναξη μιᾶς ἰταλικῆς ἁμαξοστοιχίας και τῆς γαλαρίας Κουρνόβου τον Ἰούνιο τοῦ 1943. Τό Κούρνοβο σημερινό Τρίλοφο, συνορεύει με τό Δῆμο Δομοκοῦ. Ἡ γεωγραφική του θέση (ὑψόμετρο 580 μέτρα), σημεῖο μέ μεγάλη στρατηγική ἀξία. Ἀπέχει 35 χιλιόμετρα ἀπό τη Λαμία.
Εἶχαν τήν πληροφόρηση ὅτι ἡ ἁμαξοστοιχία, πέραν τοῦ προσωπικοῦ μετέφερε καί γομώσεις βομβῶν. Ἡ ἀπόφαση γιά τήν ἀνατίναξη ὁρίστηκε ἀπό τήν Μέση Ἀνατολή καί θεώρησαν τόν Σούρλα τόν πιό κατάλληλο γιά τό ἐγχείρημα αὐτό. Ἐξάλλου γνώριζε ἀπό ἀνατινάξεις λόγῳ τοῦ ἰδιαίτερου ζήλου πού ἐπέδειξε κατά τήν στρατιωτική του θητεία. Στήν ἀνατίναξη συμμετεῖχε μέ 65 ἄτομα καί μία ὁμάδα ντόπιων τῆς περιοχῆς Κουρνόβου. Ἡ ἀνατιναξη τῆς γαλαρίας καί τῆς ἁμαξοστοιχίας ΗΤΑΝ ΚΑΘΑΡΑ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΣΟΥΡΛΑ μέ κίνδυνο τῆς ζωῆς του, λόγῳ τοῦ ὅτι παρουσιάστηκε κάποια ἐμπλοκή μέ τόν πυροκροτητή καί ἄναψε τό φυτίλι μόνος του. Τότε ἔγινε ἔκρηξη καί ὅλα ἐκσφεδονίσθηκαν σέ ἀπόσταση. Ὁ ἴδιος γλίτωσε μέ μικροτραυματισμούς.
Δυστυχῶς στό μπροστινό βαγόνι ἐπέβαιναν Ἕλληνες αἰχμάλωτοι πού ὅπως εἶναι γνωστό σήμερα, βάσει τῆς γερμανικῆς τακτικῆς, τοποθετοῦνταν σέ εἰδικό βαγόνι «κλούβα» γιά τήν ἀποφυγή σαμποτάζ. Αὐτό, ὅμως, δέν τό γνώριζε τότε ὁ Καπετάνιος, ὅπως καί οἱ ἀντάρτες δέν γνώριζαν τόσο ἀπό ἀνατινάξεις. Περιορίζονταν στό νά βγάζουν τίς σιδηροτροχιές, γι᾽ αὐτό οἱ γερμανοί, σέ κάθε ἁμαξοστοιχία μετέφεραν σιδηροτροχιές καί ἡ ἐπισκευή γινόταν ἐπί τόπου.
Κατά ὁμολογία τοῦ ἴδιου του Καπετάν Γρηγόρη Σούρλα, ἀλλά καί μαρτυρίες ἄλλων ὁπλαρχηγῶν καί μαρτύρων γιά τήν ἐν λόγῳ ἀνατίναξη, ἦταν κατηγορηματικοί ὅτι ἄν γνώριζαν ὅτι στήν ἁμαξοστοιχία ἐπέβαιναν Ἕλληνες δέν θά δέχονταν ἔπ᾽ οὐδενί νά τήν ἀνατινάξουν.
Τό ἐγχείρημα τοῦ Κουρνόβου ἦταν ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑΣ καί προκάλεσε μεγάλο πλῆγμα στόν ἐχθρό».
Για την ανατίναξη της αμαξοστοιχίας και της σήραγγας Κουρνόβου μήκους 500 μέτρων, χρειάστηκαν 32 βαρέλια πυρίτιδας και εκρηκτικού υλικού. Η συγκοινωνία αποκαταστάθηκε ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ 15ΝΘΗΜΕΡΟ.
Σαν αντίποινα για την ανατίναξη της σήραγγας του Κουρνόβου Δομοκού και την ολοσχερή καταστροφή της διερχόμενης αμαξοστοιχίας με περίπου 1.000 νεκρούς Ιταλούς κατά την νύχτα της 1ης προς 2αν Ιουνίου 1943, οἱ Ιταλοί κατακτητές εκτέλεσαν 106 Έλληνες.
Ύστερα από την ανατίναξη της σήραγγας Κουρνόβου ο Σούρλας με την ομάδα του και δύο Άγγλους σαμποτέρ κινήθηκαν προς τη θέση Δερελί-Καΐτσας και κατόπιν οι Σουρλικοί αποσύρθηκαν στην Όθρυ.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ τα σχόλια να είναι κόσμια και να σέβεστε τους χρήστες