Σκοπός μας δεν είναι να ξύσουμε πληγές, ούτε να εξάψουμε μίση και πάθη, αλλά να ρίξουμε άπλετο φως σε σημαντικά γεγονότα της Ιστορίας μας.

Λαός ο οποίος δεν γνωρίζει το παρελθόν του και δεν τιμά τους προγόνους του και τον τόπο που γεννήθηκε δεν έχει μέλλον.

 

Αφιερώνουμε αυτή τη Σελίδα ως ελάχιστο φόρο τιμής και ευγνωμοσύνης στους Ήρωες που έχυσαν το αίμα τους η έχασαν τη ζωή τους υπερασπιζόμενοι τη Δημοκρατία, την εδαφική ακεραιότητα της Πατρίδος μας και τις ατομικές ελευθέριες που απολαμβάνουμε σήμερα όλοι μας.

 

Κάποιοι σύνδεσμοι λόγο μεταφοράς αρκετών σελίδων από το Pathfinder  δεν λειτουργούν, ζητούμε συγγνώμη για την αναστάτωση θα αποκατασταθούν

 

 

Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2018

Ρένος Μιχαλέας: Κομμουνιστής, ανώτερος αξιωματούχος του ΕΛΑΣ και φανατικός κήρυκας του "μακεδονισμού"



 Ο Ρένος Μιχαλέας ήταν κομμουνιστής και πολιτικός εκπρόσωπος του ΕΑΜ στην διοίκηση της 9ης μεραρχίας του ΕΛΑΣ που δρούσε στην δυτική Μακεδονία. Ανέπτυξε ιδιαίτερη δράση κυρίως στο θέμα των σλαβόφωνων αυτονομιστών τους οποίους είχε προσεταιριστεί το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ.
 Γι'αυτήν του την ανθελληνική δράση έχουμε αναφέρει κάποια στοιχεία εδώ: http://istoriakatoxis.blogspot.gr/2013/03/blog-post_31.html
 και εδώ:
http://istoriakatoxis.blogspot.gr/2013/04/31-2013.html

 Ο Ρένος Μιχαλέας ήταν δραστήριο στέλεχος του ΚΚΕ από προπολεμικά. Για την δράση του είχε συλληφθεί επί μεταξικής περιόδου, είχε δραπετεύσει και ήταν καταζητούμενος. Η μεταξική ασφάλεια τον θεωρούσε επικίνδυνο κομμουνιστή.
 Ιδού το σχετικό αστυνομικό δελτίο:






 Ο Μιχαλέας είναι ο δεύτερος εικονιζόμενος με το μαύρο σακάκι.
 Πάνω από αυτόν εικονίζεται ο Αθανάσιος Κλάρας, μετέπειτα γνωστός ως Άρης Βελουχιώτης.


 Στις 13/11/1944 ο Μιχαλέας έστειλε στην Ομάδα Μεραρχιών Μακεδονίας του ΕΛΑΣ (όπου υπαγόταν η 9η μεραρχία) μία "έκθεση για το ζήτημα των σλαβομακεδόνων". Την έκθεση μπορείτε να την βρείτε εδώ.
 Παραθέτουμε κάποια αποσπάσματα (οι υπογραμίσεις δικές μας) από αυτήν την έκθεσή του, ενδεικτικά των θέσεών του για το μακεδονικό ζήτημα:


"Ξέρουμε καλά ότι η κακοδαιμονία των Βαλκανίων αντί να αφήσει τον λαό αυτό να αναπτύξει την ζωή του αδελφικά με άλλους βαλκανικούς λαούς στην δική του εθνική εστία, οι σκοτεινοί οργανωτές του Μεγαλοσερβισμού, Μεγαλοβουλγαρισμού και Μεγαλοελληνισμού τον κομμάτιασαν βάζοντας έτσι μία μόνιμη αφορμή πολέμου και προκαλώντας μια διαμάχη μεταξύ των εγκληματιών του λάθους που επλήρωναν οι τρεις λαοί, πάνω στο θύμα, τον Σλαβομακεδονικό λαό και μία συνεχή προσπάθεια του θύματος να διατηρήσει την εθνική του συνείδηση γιατί ο πόλεμος και η διαμάχη των 3 μεγάλων δεν περιοριζότανε στην κατοχή αλλά και στην ιδεολογική πολιτική διείσδυση του ενός μεγάλο στο άλλου μεγάλου το κομμάτι και στον εκφυλισμό της εθνικής του συνείδησης."
 "Είναι γνωστοί οι πόλεμοι και η δράση των τριών κομιτάτων πάνω στο λαό αυτό, όπως είναι γνωστή και η αντίσταση του λαού αυτού σε αυτές τις προσπάθειες."
"Η συγκρότηση του σλαβομακεδονικού λαού μπορεί να αναστηθεί μέσα απ΄τον τάφο μόνο των Μεγαλοσέρβων, Μεγαλοελλήνων και Μεγαλοβουλγάρων. Όποιος απ’τους τρεις αυτούς λαούς αποκτήσει πλάι του ισότιμο τον Σλαβομακεδονικό λαό σημαίνει ότι είναι ελεύθερος από κάθε φασιστική-πλουτοκρατική εξάρτηση. Έτσι η στιγμή της ισοτιμίας του λαού αυτού θα σημάνει και θα σημανθεί απ΄την λευτεριά των τριών λαών που τον μοιράζονται και αυτή η στιγμή είναι και απόδειξη της ελληνικής ελευθερίας, βαθιάς και ριζικής."
"Σήμερα το θέλουμε δεν το θέλουμε στο παγκόσμιο λάμπει κράτος Μακεδονικό, κράτος λαϊκό που για να σταθεί πολλές καρδιές τρυφερές λεβέντικες πάψαν να χτυπάνε στα στήθεια των παλικαριών τους"
"Έτσι, η εθνική ισοτιμία δεν προβάλλει σαν απαίτηση του Σλαβομακεδονικού λαού, αλλά σαν καθήκον του λαϊκού αγώνα μας για την συντριβή της γερμανικής κατάκτησης και των αιτίων της."
"Ήταν καθήκον του αγώνα να τους δώσει εθνική ισοτιμία. Ήταν ο μόνος τρόπος ενίσχυσης του αγώνα. Θα΄ταν προδοσία να μην γίνει γιατί έτσι τους παραδίναμε θύματα της αξονικής επιρροής και τους οπλίζαμε κατά των συμμάχων και του ίδιου του λαού μας."
 Δεν χρειάζονται σχόλια από εμάς. Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του.
 Όπως είδαμε στο παραπάνω αστυνομικό δελτίο της μεταξικής περιόδου, ο Μιχαλέας ήταν αθηναίος, και αν κρίνουμε απ΄το επώνυμό του ίσως να ήταν μανιάτικης καταγωγής. Παρά το ότι δεν καταγόταν απ΄την βόρεια Ελλάδα, δεν είχε κανένα πρόβλημα στο να μεταβληθεί σε φανατικό κήρυκα του "μακεδονισμού". 
Δεν ήταν ο μόνος. Στο ίδιο μήκος κυμάτος ήταν και ένας άλλος υψηλόβαθμος αξιωματούχος του ΕΛΑΣ της Μακεδονίας, ο Θανάσης Μητσόπουλος (πολιτικός εκπρόσωπος του ΕΑΜ στην διοίκηση του 30ου συντάγματος του ΕΛΑΣ) που καταγόταν απ΄την Αρκαδία. Σχετικές θέσεις του για το μακεδονικό είχαμε δει εδώ: http://istoriakatoxis.blogspot.gr/2012/05/blog-post_28.html
 Απ'ότι φαίνεται λοιπόν, ο ανθελληνικός φιλο-"μακεδονισμός" των κομμουνιστών δεν περιοριζόταν στους βορειοελλαδίτες συντρόφους αλλά είχε πανελλαδική εμβέλεια...
 

Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2013

Στοιχεία από κομμουνιστικές πηγές για την ένταξη κομιτατζήδων στον ΕΛΑΣ



 Ο κομμουνιστής ιστορικός Γρηγόρης Φαράκος στον δεύτερο τόμο του έργου του "Ο ΕΛΑΣ και η εξουσία" παραθέτει κάποια ενδιαφέροντα έγγραφα του ΕΛΑΣ σχετικά με την τακτική του απέναντι στους κομιτατζήδες.
 Στην σελ.380 παραθέτει το παρακάτω απόσπασμα απο γράμμα ενός ηγέτη των ανταρτών της περιοχής Έδεσσας προς τον Λεωνίδα Στρίγγο (έφερε το ψευδώνυμο Αλέκος, ανώτερο στέλεχος του ΚΚΕ) με ημερομηνία 25/05/1944.
 Σε αυτό αναφέρονται τα εξής:

 "Αγ. Αλέκο... Ο εξοπλισμός αυτός μέσα σε τρεις μέρες πήρε σοβαρότατη έκταση σε σημείο να εξοπλισθούν σχεδόν όλα τα χωριά. Η πίεση των Γερμανών, του βουλγαρικού φρουραρχείου Κάλτσεφ κλόνισε την αντίδραση των μακεδόνων Εδέσσης. Η επίδραση αυτή εξασκεί σοβαρή επιρροή στο μακεδονοσλάβικο στοιχείο... άρχισαν με τους Γερμανούς τις κυκλώσεις των άλλων χωριών, τις συλλήψεις, εκτελέσεις... Κατεβλήθη εξαιρετική προσπάθεια να πεισθούν όπως φύγουν στο βουνό στον ΕΛΑΣ, αλλά εδώ τα αποτελέσματα είναι αρνητικά με την αυτονομιστική προπαγάνδα του αυτονομιστή Ιβάν Μιχαήλοβιτς μέσω των πρακτόρων του της βουλγαρικής λέσχης και του Κάλτσεφ... Η αισχρή και άτιμη προβοκάτσια των Γερμανών σε συνεργασία με τους Βούλγαρους εδώ φασίστες με την υπόσχεση ότι στην περιοχή αυτή δεν θα έρθουν τάγματα ασφαλείας όταν αυτοί εξοπλισθούν.. Η οργάνωση δεν σταματάει τις προσπάθειές της.
 Κάνουμε πρόταση στους μακεδόνες να βγουν στο βουνό συγκροτώντας δικές μας ομάδες με το έμβλημα του Κόμματος, προσκολλημένοι στο 30ο ή το 16ο Σύνταγμα.. Πριν πάρουμε την απόφαση αυτή ήθελα να πάρω την θέση σας ως προς το ζήτημα αυτό, αλλά τα γεγονότα εξελίσσονταν τόσο ραγδαία που έπρεπε να δοθεί μια άμεση θέση... Το βάρος της ευθύνης της πρωτοβουλίας μου το νιώθω πολύ βαρύ και απαντήσατε αμέσως"

 Όπως προκύπτει απ΄τα παραπάνω, ένας ηγέτης των ελασιτών στην περιοχή (άγνωστο ποιος) πήρε την πρωτοβουλία να προσεταιριστεί τους σλαβόφωνους (τους οποίους αποκαλεί μακεδόνες) ώστε αυτοί να εγκαταλείψουν τους Γερμανούς και τους Βούλγαρους και να ενταχθούν στον ΕΛΑΣ συγκροτώντας ένοπλες ομάδες με το έμβλημα του ΚΚΕ, όπως λέει.
 Αυτό που έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον είναι το υπογραμμισμένο σημείο που δείχνει την αντιπάθεια των κομιτατζήδων απέναντι στα τάγματα ασφαλείας. Βέβαια στην βόρεια Ελλάδα δεν υπήρχαν Τάγματα Ασφαλείας, αλλά δυνάμεις του Εθνικού Ελληνικού Στρατού (ΕΕΣ). Απλά είχε καθιερωθεί τότε να αποκαλούνται καταχρηστικά "τάγματα ασφαλείας" όλοι οι Έλληνες που είχαν εξοπλισθεί απ΄τους Γερμανούς.
 Όπως και να΄χει, είναι εξαιρετικά τιμητικό για τους εξοπλισθέντες Έλληνες του ΕΕΣ το γεγονός ότι τους αντιπαθούσαν οι ανθέλληνες κομιτατζήδες τους οποίους επιχειρούσε να προσεταιριστεί ο ΕΛΑΣ. Μπορεί να ήταν και οι δύο ομάδες (κομιτατζήδες και ΕΕΣ) εξοπλισμένοι απ΄τους Γερμανούς αλλά μεταξύ τους υπήρχε αγεφύρωτο χάσμα.

 Πάντως η προσπάθεια των κομμουνιστών να προσελκύσουν τους κομιτατζήδες στέφθηκε με επιτυχία. Αυτό το ομολογεί ο Θανάσης Μητσόπουλος, πολιτικός εκπρόσωπος του ΕΑΜ στο 30ο σύνταγμα του ΕΛΑΣ που δρούσε στην συγκεκριμένη περιοχή.
 Στο βιβλίο του "Το 30ο σύνταγμα του ΕΛΑΣ" γράφει (σελ.388-389):

 "Τον Ιούνιο του 1944 η καθοδήγηση του ΚΚΕ και του ΕΑΜ αποφάσισαν την δημιουργία χωριστών σλαβομακεδονικών αντάρτικων τμημάτων"

 "Αποτέλεσμα αυτής της απόφασης ήταν η δημιουργία δύο σλαβομακεδόνικων ταγμάτων. Ένα στην περιοχή της Καστοριάς και ένα σε μας, στην περιοχή Έδεσσας"
 Εμείς ούτε ρωτηθήκαμε γι'αυτό το ζήτημα, ούτε και ενημερωθήκαμε. Το μάθαμε αργότερα, όταν πια στο Καϊμακτσαλάν είχε δημιουργηθεί το τάγμα. Από τους 52 μαχητές που ήταν ο αρχικός του πυρήνας, γρήγορα έφτασε στους 400"

"Το σλαβομακεδόνικο αυτό τάγμα οργανικά άνηκε στην δύναμη του Συντάγματός μας. Όμως δεν είχαμε καμμία ουσιαστική επαφή και συνεργασία μαζί του και ούτε πήρε μέρος σε καμμία από τις επιχειρήσεις του συντάγματος. Δρούσε ανεξάρτητα στο Καϊμακτσαλάν" 
 
 
 Λέει και άλλα παρακάτω γι' αυτό το τάγμα σλαβόφωνων της Έδεσσης και την μετέπειτα απροειδοποίητη φυγή του στην Γιουγκοσλαβία.
 Σε γενικές γραμμές προσπαθεί να αποστασιοποηθεί τόσο απ΄την απόφαση συγκρότησης ξεχωριστών σλαβομακεδόνικων τμημάτων (ενώ όπως είδαμε η πρωτοβουλία για προσεταιρισμό των κομιτατζήδων άνηκε σε επικεφαλή των ανταρτών της περιοχής του, άρα ήταν απίθανο ο Μητσόπουλος να μην γνώριζε), όσο και απ΄την δράση του σλαβομακεδόνικου τάγματος που υπαγόταν στο σύνταγμά του.

 Ενδιαφέροντα είναι και τα αριθμητικά στοιχεία που δίνει ο Μητσόπουλος. Σύμφωνα με αυτά, από 52 άντρες η δύναμη αυτού του τάγματος γρήγορα εκτοξεύτηκε στους 400!
 Αν συνυπολογίσουμε ότι -σύμφωνα με το γράμμα του επικεφαλή των ανταρτών που είδαμε παραπάνω- σχεδόν όλα τα χωριά της περιοχής είχαν εξοπλιστεί απ΄τους Γερμανούς και τους Βούλγαρους, τότε το λογικό συμπέρασμα είναι ότι πολλοί απ΄τους εξοπλισθέντες σλαβόφωνους (που αποκαλούνταν κομιτατζήδες και φυσικά ήταν ανθέλληνες) της περιοχής αποσκίρτησαν στον ΕΛΑΣ.


 Για τις σχέσεις των κομιτατζήδων με το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ έχουμε ξαναγράψει εδώ:
http://www.istoriakatoxis.blogspot.gr/2012/07/to.html
http://www.istoriakatoxis.blogspot.gr/2013/03/blog-post_31.html
http://www.istoriakatoxis.blogspot.gr/2013/04/31-2013.html

Η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη στο άλλο σλαβομακεδόνικο τάγμα, αυτό της Καστοριάς. Αυτό ήταν το 2ο τάγμα του 28ου συντάγματος του ΕΛΑΣ, γνωστό και ως τάγμα του Γκότσε απ΄το όνομα του αρχηγού του. Για την εκδίωξή του απ΄την Ελλάδα με πρωτοβουλία αξιωματικού του ΕΛΑΣ παρά την αντίθετη γνώμη αρμόδιων στελεχών του ΚΚΕ, είχαμε κάνει την εξής αναδημοσίευση:
http://www.istoriakatoxis.blogspot.gr/2012/06/blog-post_23.html

 Ο Φαράκος στις σελ.377-8 του προαναφερέντος βιβλίου του παραθέτει απόσπασμα μίας έκθεσης του στελέχους του ΚΚΕ Ευστράτιου Κέντρου (έφερε το ψευδώνυμο Στομπότας) με ημερομηνία 08/10/1944 που απευθυνόταν πιθανώς προς το Γ.Σ του ΕΛΑΣ.
 Μεταξύ άλλων ο Κέντρος αναφέρεται και στην σύνθεση του τάγματος του Γκότσε:

 "Με την ευκαιρία που πήγα στο τάγμα Γκότσε είδα την πραγματική κατάσταση που επικρατεί, 1) ότι εκεί μέσα συγκεντρώθηκαν όλα τα αντιδραστικά στοιχεία που είχαν τεθεί επικεφαλείς της βουλγαρικής προπαγάνδας και οι καθοδηγητές του Κομιτάτου όλοι εκεί μέσα βρίσκονται και έχουν αναλάβει την διοίκηση του Τάγματος...
 Δυστυχώς δεν μπορεί να το καταλάβει και παρασύρθηκε από αυτούς ο Γκότσε.
 Η κατάστασις είναι χαώδης. Εκεί μέσα βρήκαν το καταφύγιό τους, όλοι, φασίστες, κομιτατζήδες"

  Πρόκειται για άλλη μία επιβεβαίωση της αθρόας εισροής κομιτατζήδων στον ΕΛΑΣ.
 Παρ'όλ'αυτά, ο συντάκτης της έκθεσης προσπαθεί να αθωώσει τον αρχι-ανθέλληνα Γκότσε λέγοντας ότι απλά "παρασύρθηκε και δεν κατάλαβε", λες και ήταν κανα παιδαρέλι.
 Απ'ότι φαίνεται ο κανόνας ήταν ότι οι κομμουνιστές εκείνων των περιοχών έδειχναν μία προκλητική ανοχή προς τους ανθέλληνες κομιτατζήδες αυτονομιστές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ τα σχόλια να είναι κόσμια και να σέβεστε τους χρήστες